#TRENDING
IEDEREEN CREATOR
snel uitverkochte PlayStation 5 wordt de
grote ommekeer pas in 2022 verwacht. Het
aantal PS5-games dat niet langer ook voor PS4
verschijnt, zal inkrimpen en de kans is groot
dat we volgend jaar de eerste Xbox Series
s/X-exclusieve titels zullen zien opduiken.
Voor 2022 voorspelt men een sterke evolu-
tie in het aantal passieve gebruikers van
entertainment dat gaat deelnemen aan die
entertainment en/of zelf zal bijdragen aan het
entertainmentaanbod. Dat gaat van interac-
tieve quizprogramma's en talentjachten tot
de creatie van playlists en internetvideo's, tot
doe-het-zelf-webseries, muziek, podcasts en
games. Toegankelijke technologieën, tools
en toepassingen maken dat de drempel van
toeschouwer naar maker steeds lager komt
te liggen. We staan er haast niet meer bij stil
wanneer we er overheen stappen.
PODCASTS
Analisten zijn nagenoeg unaniem: wat
streaming betekende voor traditionele
televisie en films, zullen podcasts beteke-
nen voor klassieke radio. En die radio zat
al in het defensief door Spotify en andere
streamingdiensten. Opmerkelijk: mensen
zouden podcasts vaker helemaal uitzitten
dan YouTube-filmpjes en ook minder door
reclame skippen. Dat maakt podcast voorals-
nog commercieel heel interessant.
Datzelfde Spotify zag in podcasts overigens
een voldoende grote concurrent voor zijn
muziekaanbod dat het een half miljard inves-
teerde in nieuwe podcasts die dan exclusief
via het eigen kanaal te beluisteren zijn.
TOESTEL-HOPPEN
Je favoriete serie beginnen kijken op je smart-
phone. Eenmaal thuisgekomen naadloos
verder kijken op je tv en wanneer je partner
daar het nieuws wil zien, je aflevering uitkij-
ken op de tablet. Smart-tv's en apps die op
elk toestel passen, laten je zonder gedoe van
scherm naar scherm hoppen. Met muziek
of podcasts beluisteren is dat niet anders.
Luister thuis op je draadloze speaker en
schakel naadloos over naar je Bluetooth-
oortjes wanneer je de deur uit gaat.
VR EN AR VINDEN TWEEDE ADEM
Na de hype in 2016 en het evenwicht zoeken
in de jaren daarna, lijken AR en VR opnieuw
in de lift te zitten. De meer compacte
VR-brillen van Oculus zitten daar zeker
voor iets tussen. Alsook dat Sony een
opvolger voor PSVR in de steigers heeft
staan voor de PlayStation 5. En dan zijn
er natuurlijk die ambities van socialeme-
diagiganten en andere industriereuzen
rond het hele Meta-verse. Een soort
parrallel digitaal universum dat gebruikt
zou worden voor communicatie, zake-
lijke toepassingen en met ongetwijfeld
een grote pioniersrol voor entertain-
ment. Het is afwachten wat dat allemaal
gaat worden in 2022.
MEDIAZINE
23